пʼятниця, 22 січня 2016 р.

Літературне читання 
Г.Тютюнник «Ласочка»
Дорогий друже! Сьогодні ти прочитаєш оповідання українського письменника про тваринку. Відгадавши загадку, ти дізнаєшся про кого будеш читати оповідання.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?...
(Лисиця)
-         Перетвори слово сад у лис, змінюючи в кожному слові тільки одну букву.
Сад - ... - ... - ... - лис.
ЦІКАВО ЗНАТИ.
Щоб більше дізнатися про лисичку, прочитай цікаву інформацію.
Лисиця - хижак, який дуже часто зустрічається на території нашої країни. Лисиця населяє всю степову зону, живе в лісах, пустелях, навіть в горах. Окрім нашої країни, лисиця проживає на території країн Європи, в більшій частині Азії і в північній Америці. Харчується лисиця, головним чином, дрібними тваринами. Лисиця полює на зайців, полівок, ховрахів і всіляких шкідливих гризунів, чим приносить, з одного боку, величезну користь людині.
Лисячий хвіст - кермо. Про це знає кожна дитина. Лисячий хвіст допомагає своїй господині маневрувати, закладати петлі, швидко міняти напрям руху. А в результаті робить полювання на тих же зайців набагато продуктивнішим. Окрім цього лисячий хвіст - «обманщик». У найвідповідальніші моменти, коли лисячий хвіст відчуває, що його ось-ось схоплять переслідувачі за білий його кінчик, він робить різкий поворот, розгортається убік протилежний руху своєї господині. Переслідувачі кидаються направо, а переслідувана тварина - якраз навпаки, наліво. Собаки такий скажений ритм витримують недовго. І, не дивлячись на те, що, по суті, наздогнати практично будь-якого з лісових звірів їм досить просто, з цією хитрістю їм часто не упоратися.
  • Розшифруй напис і дізнаєшся, яке оповідання ти сьогодні прочитаєш. Для цього викресли зайві букви. Назву впиши з великої букви.
Асиршздсчщподюбраласочкаюдиввщбтчімтл

  • А прізвище та ім'я письменника, який є автором твору, прочитаєш, пройшовши лабіринт.
Отже, сьогодні ти прочитаєш оповідання Григора Тютюнника «Ласочка» на с.67-70
Прочитай статтю про Г. Тютюнника, автора оповідання «Ласочка».

1.     Дай відповіді на запитання.
1)    Де народився Григір Тютюнник?
а) на Волині;
б) на Полтавщині;
в) на Поділлі.
2)    Яким він був у дитинстві?
а) допитливим, чутливим до природи;
б) байдужим до оточуючого;
в) цікавився наукою.
3)    Для кого писав письменник?
а) для дорослих;
б) для жінок;
в) для дітей.
4)    Які у нього збірки для дітей?
а) «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка»;
б) «Лис Микита», «Коли ще звірі говорили», «Грицева шкільна наука»;
в) «Маленький грішник», «Дорогою ціною».

Цікаво знати


На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити. Говорити, навіть сміятися.
Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.
Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: «Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину». В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома, хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.
Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.
Починав писати Григір Михайлович російською мовою. оскільки понад двадцять років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.
Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань.
Перш ніж ти прочитаєш оповідання, повчись читати складні слова.
Пасовисько                      Ожеледь                       Рибалити
Підзолочений                 Облизнулося                Вудочці
Закортіло                         Вудити                         Скімлення
Прокинувся                     Куняв                           Засипав

-         Прочитайте спочатку усі іменники. А тоді - прикметники і дієслова.
-         Які слова спільнокореневі? (вудочці, вудити)
-         А які - синоніми? (вудити, рибалити; куняв, засипав)
-         Що ви можете сказати про слова: прокинувся, засипав? (Це антоніми.)
-         Поясніть значення слів:
ожеледь (тонкий шар льоду на поверхні землі і на деревах),
скімлення (протяжне, жалібне звучання).
-         Прочитайте тлумачення слів після оповідання.

Прочитай оповідання Г. Тютюнника «Ласочка». Дай відповіді на запитання.

1)    Хто така Ласочка?
а) лисичка;
б) білочка;
в) мавпочка.
2)    Де відбуваються події?
а) на лузі;
б) в лісі;
в) на річці.
3)    Коли відбуваються події?
а) навесні;
б) влітку;
в) восени.
4)    Яку пригоду описує оповідач?
а) годування риб;
б) риболовлю;
в) розведення риб.
Прочитай ще раз оповідання.
Подумай. На які частини можна поділити текст? Склади план.
-         Впиши цифри у віконечка, які б відповідали:
-зачину
-основна частина
інцівка
-         До якої частини підходить ілюстрація у підручнику на с.69?
-         Вибери ті ознаки, які характеризують Арсена і Ласочку.
 
(Арсен - старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий, турботливий).
(Ласочка - розумна, не набридлива, скромна, терпелива, спостережлива, здібна, метка, доброзичлива.)

-         Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію.
Отже, сьогодні ти познайомився з біографією Григора Тютюнника.
-         Який твір ти прочитав?
-         Чому у нього така назва?
-         Який цей твір за жанром? Натисни відповідне віконечко.
оповідання
казка
науково-популярний твір
-          Чого навчає нас автор своїм оповіданням?
-         Яка головна думка твору?
-         Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з «братами нашими меншими» і це стане окрасою вашого життя.

       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
С. 67-70 Переказувати оповідання.

Немає коментарів:

Дописати коментар